Magyar légiforgalmi irányítók tapasztalatával fejlesztik a szingapúri repülőteret

Smart Remote Tower, azaz helyszíntől független és „okos” toronyirányítás megvalósításához nyújt segítséget az innovációjával már itthon bizonyított HungaroControl a Szingapúri Polgári Légiközlekedési Hatóságnak. A Changi repülőtér fejlesztésének tenderét megnyerő nemzetközi konzorcium alvállalkozójaként induló magyar szolgáltató a távoli toronyirányítási projekt változásmenedzsmentjét végzi, valamint az emberi erőforrás teljesítményét optimalizálja.

Év elején jelent meg a Szingapúri Polgári Légiközlekedési Hatóság felhívása, amelyben a Changi repülőtér optimalizálására, Smart Tower prototípus fejlesztésére és kivitelezésére keresett partnereket. A távoli toronyirányítás igényét a légikikötő dinamikus forgalomnövekedése támasztotta, melynek hatékony kezelésére létrehozott új terminált és egy harmadik futópályát kellett a meglévő irányítási rendszerhez kapcsolni és a légiforgalmi irányítók számára láthatóvá tenni.

 

Az ázsiai delegáció többszöri látogatás alkalmával ismerte meg a HungaroControl Remote Tower koncepcióját, melynek segítségével a közepes méretű és forgalmú repülőterek közül először a világon a Budapest Airport (BUD) le- és felszálló repülőgépforgalmát lehet a helyszíntől függetlenül is biztonságosan irányítani. A HungaroControl innovációjának, a budapesti távoli irányítótorony ünnepélyes átadását követő napokban, 2017.november 21-én döntött a szingapúri légiforgalmi szolgálat, hogy a Changi repülőteret a magyar modell alapján kívánja „okosítani”.

 

A HungaroControl szakemberei a humán faktor értékelésében vesznek részt, vagyis az emberi tényezőre vonatkozó kockázatokat, az irányító teljesítményére ható változásokat – stressz, helyzettudatosság, fáradtság -  és azok elfogadhatóságát vizsgálják, valamint minimalizálják. A csapat ezt követően validációs módszertan kialakításában is közreműködik, melyben a testre szabott techonológiai megoldást a környezethez és a követelményekhez illesztik. A projekt megvalósításai szakasza 2018. januárjában kezdődik és várhatóan 2019 végéig tart.

 

A pályázatra a HungaroControl mint a brit NATS (National Air Traffic Services) vezette konzorcium alvállalkozója adott be ajánlatot, együttműködésben a szingapúri elektronikai és kommunikációs rendszereket gyártó STEE vállalattal, valamint a kanadai Searidge Technologies-sal, mely a magyar Remote Tower koncepció megvalósításánál az integrált kamera- és radarrendszer gyártásáért felelt.